خرما کبکاب مضافتی در خرمشهر کاشتش ممنوع شد

یکی از انواع خرماهای شناخته شده در ایران خرما کبکاب مضافتی  است. رنگ میوه در مرحله رشد زرد است.

سپس کم کم به رنگ قهوه ای روشن در می آید و پس از رسیدن به رنگ قهوه ای تیره در می آید. خرمای کبکاب برخلاف سایر خرماها زمانی که نرسیده و ترد باشد طعم تلخی دارد. میوه بیضی شکل حدود 15 گرم با بافت زرد روشن نیمه خشک وزن دارد. پوسته نیز ضخیم و لایه لایه است.

میوه خرمای کبکاب کاملا رسیده در اواسط شهریور ماه برداشت می شود و تا اواسط مهرماه ادامه دارد. خرمای کبکاب یکی از مهم ترین و فراوان ترین محصولات خرما در منطقه خشت کمرج، کازرون و دشتستان (شهرهای آبپخش و سعدآباد) است.

این میوه در مناطق دیگر مانند خورموج، بهبهان، کازرون، قیروکارزین، طبس، تنگستان و فراشبند به طور گسترده کشت می شود.

خرمای کبکاب یکی از خرمای صادراتی ایران است که به دلیل ارزش غذایی بالا در نقاط مختلف دنیا طرفداران زیادی دارد. با توجه به خواص مفید خرمای کبکاب برای بدن، می توان آن را به عنوان یک میان وعده مفید برای تامین انرژی روزانه بدن مصرف کرد.

خرما

خرما کبکاب منبع عالی آهن و مواد معدنی است. از مزایای خرما کبکاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تامین انرژی برای بدن.منبع منیزیم و مناسب برای کاهش وزن.منبع آهن و مناسب برای افراد مبتلا به کم خونی و مشکلات قلبی عروقی.منبع کلسیم و مناسب برای استخوان سازی و ساختار استخوان.
به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، عامل بسیار خوبی در پیشگیری از سرطان است. فیبر مناسب برای افرادی که مشکلات گوارشی و یبوست دارند.

میوه درخت خرما است که بشر بیش از 5000 سال پیش شروع به کشت آن کرده است. مزارع بزرگ شکسته شده اند.

در آفریقا؛در آسیا؛در استرالیا؛در امریکای جنوبی.
این محصول بسیار پربار است و برای آبیاری (آب دریا مناسب است) و خاک بی نیاز است. در یک درخت بالغ (حداقل 10 ساله) حدود 60 کیلوگرم خرما به طور همزمان می رسد.

توت های کاملا رسیده برداشت نمی شوند و منتظر خشک شدن طبیعی خود هستند. برای صرفه جویی در کل محصول، خوشه ها با کیسه های توری بسته می شوند.

به محض رسیدن به شرایط ایده آل میوه های خشک، دسته ها، بدون برداشتن مش محافظ، به سادگی بریده می شوند و برای پردازش بیشتر ارسال می شوند:

حذف شاخه ها، دمبرگ ها و سایر زباله ها؛مرتب سازی/کالیبراسیون؛بسته بندی.بنابراین، خرما فقط در جایی که کاشته می شود، به وضعیت قابل فروش – آماده برای فروش – می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *