دستور پخت سوهان از سرآشپز خبره ایرانی

سوهان (سوهان، سوهان) یک شیرینی لذیذ سنتی ایرانی از قم، یکی از استان های مرکزی ایران است. بافتی ترد و طعم شیرین متوسطی دارد که با مغزهایی که داخل آن می گذارند ترکیب بسیار خوبی ایجاد می کند. شاید نام سوهان حلوایی قم را با نام زعفران ترد ایرانی شنیده باشید. اولین سوهان در قم در زمان امپراتوری قاجار در ایران به وجود آمد.

در متون تاریخی از سوهان به نوعی حلوای ایرانی یاد کرده اند که مردم قم با گندم و کره درست می کنند.

اما اندکی بعد راه خود را به شهرهای دیگر مانند اصفهان، کرمان و زرتند هموار کرد. با این حال محبوب ترین سوهان همچنان متعلق به قم است و در آنجا نیز تنوع بیشتری دارد. سوهان لقمه قم هم در مجالس رسمی و هم در مجالس غیر رسمی قابل استفاده است، اما هرگز آن را در مجالس عروسی و عزا سرو نمی کنند. به نظر می رسد شیرینی مناسبی برای سرو در مجالس کوچک است.

می توانید آن را به جای قند (قند حبه ای ایرانی) در کنار چای استفاده کنید. بهترین سوغات قم است که به راحتی می توانید قنادی ها و کادو فروشی های آی قم را پیدا کنید. امروزه در شهرهای دیگر نیز موجود است.

سوهان در ایران انواع مختلفی دارد. سوهان کاری (کره دار) معروف ترین و اصیل ترین سوهان لقمه ساعدی نیا است. انواع دیگری از آن وجود دارد مانند سوهان عسلی که منشا آن اصفهان است و با بادام و عسل درست می شود.

سوهان کنجد نوع دیگری است که با کنجد و عسل درست می شود. انواع دیگر آن بادام، گز و پشمک است. علاوه بر این، دو نوع مختلف سوهان در قم شکل عاقلانه وجود دارد. یک شیرینی خالص است که شیرینی دایره ای است که روی آن مغزهاست یا لقمه ای که کوچکتر است و مغزها به صورت قیمه است.

سوهان کره ای عمدتا با گندم و کره درست می شود. بنابراین دارای کالری بالای 500 کیلو کالری است. 8 گرم پروتئین، 60 گرم کربوهیدرات و 25 گرم چربی در هر 100 گرم است. از آنجایی که ماده اصلی گندم است، حاوی تمام انواع ویتامین B است. همچنین شامل ویتامین C و مقداری ویتامین E است. از برخی مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، سدیم و پتاسیم تشکیل شده است. اما اگر دیابت دارید یا کلسترول خونتان بالاست، هرگز این شیرینی را نخورید.

  • منابع:
    1. Sohan Recipe
  • تبلیغات:
  1. اخذ نمایندگی آبلیمو 1 لیتری شیشه ای

  2. باربند وانتی که از لوله پلیکا ساخته شده است!

  3. فروشگاه فروش دستگاه صنعتی سبزی خردکن

  4. قیمت عمده سطل پلاستیکی در اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *